آخرین خبرها
رییس جمعیت هلال احمر شهرستان قشم مطرح کرد؛

تحول خدمت در خانه‌ هلال روستای “هفت رنگو” جزیره قشم

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان قشم گفت: خانه هلال روستای هفت رنگو در غرب این جزیره برای نخستین بار به عنوان یک مدل جدید از خدمت برای استفاده از ظرفیت‌های این جمعیت در حوزه داوطلبی و توجه به توانمندسازی جوامع محلی ارتقا پیدا می‌کند.
اشتراک گذاری
25 دی 1401
نویسنده : محمد راستگردانی
منبع : ریزخبر
کد مطلب : 5713
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی ریزخبر؛ احمدنور سرودی اظهار داشت: خانه های هلال مناسبت ترین روش برای توانمندسازی ساکنان مناطق روستایی در این جزیره هستند که نقش موثری در تامین نیازهای اقشار آسیب پذیر و محرومان دارند.

وی ادامه داد: با ارتقا و توسعه این خانه ها، مشارکت و فعالیت افراد در سطح یک روستا یا یک محله، بدون نیاز به مراجعه به مراکز محدود و مشخص، قابلیت ساماندهی و بهره برداری پیدا می کند که نمونه های متعدد و موفق این مشارکت را می توان در حضور خانواده ها در فعالیت های این خانه های هلال جستجو کرد.

رییس جمعیت هلال احمر قشم با بیان اینکه خانه های هلال احمر مرکزی داوطلب محور است، گفت: خانه های هلال وابسته به جمعیت هلال احمر است که با ساختار، امکانات و فعالیت های داوطلبانه در سطح محلات شهرستان‌ ها و نقاط روستایی با اولویت مناطق حادثه خیز تاسیس می شوند.

سرودی هدف از تاسیس این خانه ها را تقویت رویکرد جامعه – محله محوری در پاسخگویی به حوادث و ارتقای سطح تاب آوری جامعه و گسترش فعالیت های داوطلبانه و بشر دوستانه از طریق ارتقای سطح آگاهی عمومی و افزایش آمادگی جوامع محلی در برابر سوانح، کاهش آسیب پذیری با رویکرد تاب آوری و توسعه ظرفیت های داوطلبانه در جوامع محلی و مسوولیت های اجتماعی برشمرد.

وی اضافه کرد: خانه های هلال، خود نوعی هلال احمر کوچک به شمار می روند که در سطح شهرها از سوی مردم، خیرین و نیکوکاران و با همکاری شهرداری ها، مساجد و اصناف و در سطح روستاها از سوی دهیاران، بخشداران و با مشارکت فرمانداری ها، شعب جمعیت هلال احمر تجهیز و مدیریت می شوند که با تشکیل این خانه ها تمام ظرفیت های خدمت رسانی جمعیت هلال احمر مبتنی بر نیاز هر منطقه احصا و به کار گرفته می شود.

به گزارش ایرنا، خانه‌ های هلال همه خدماتی که در ساختار رسمی جمعیت ارایه می شود را از طریق توان و مشارکت داوطلبان در منطقه جغرافیایی محدود ارایه می کند و ضمن تقویت پایگاه اجتماعی جمعیت به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور، موجب افزایش آمادگی جوامع محلی در برابر مخاطرات می شود. این اقدام به عنوان یکی از اهداف بلند مدت جمعیت هلال احمر که ایجاد فرهنگ خود امدادی در جامعه بوده را در دسترس قرار داده است.

ترویج فرهنگ صلح، ‌ نوعدوستی و مهرورزی به مردم از اهداف اصلی تاسیس خانه‌ های هلال محسوب می‌ شود که باعث ارتقای سطح تاب‌ آوری اجتماعی و آمادگی عمومی در مواجهه با بلایا می‌ شود. تحقق شعار داوطلب ‌محوری و بهره‌ مندی از مشارکت افتخاری و داوطلبانه افراد متقاضی فعالیت در جمعیت هلال احمر از اهداف تاسیس خانه‌ های هلال است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *