آخرین خبرها
در همایش روستا مهارت مطرح شد؛

توانمندسازی ۱۴ روستای محروم و کم‌برخوردار گلستان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان گفت: با توجه به سکونت ۴۷ درصد جمعیت استان در روستاها، باید با یک برنامه عملیاتی و اجرایی، ساختار توسعه استان به سمت این سکونت‌گاه‌ها حرکت کند.
اشتراک گذاری
16 آبان 1401
منبع : ریزخبر
کد مطلب : 5158
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی ریزخبر؛ حمزه کرایلو در اولین همایش روستا مهارت (توانمندسازی ۱۴ روستای محروم و کم‌برخوردار) گلستان اظهارداشت: باید تلاش کنیم از سرعت تند مهاجرت به شهرها در استان کاسته زیرا این مهاجرت سبب سکونت مهاجرین در حاشیه شهرها و به وجود آمدن سکونتگاهی غیررسمی و در نتیجه به وجود آمدن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی افزود: چون ساختار توسعه‌ای روستاها هدفگذاری شده مجبوریم به این سمت حرکت کنیم تا اقتصاد خانواده‌های روستایی افزایش یافته و ماندگاری آنها در روستا تضمین شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان در خصوص کلیات طرح روستا مهارت گفت: در طرح پیشنهادی، توانمندسازی و توان‌افزایی مهارتی برای جمعیت در سن کار برای ۲ گروه هدف شامل جمعیت فعال اقتصادی و جمعیت غیرفعال اقتصادی در مناطق روستایی، عشایری، محروم و مرزی مورد نظر است.

کرایلو ادامه داد: در حوزه آموزش روستاییان و توانمند کردن آنان برای تامین معیشت و اقتصاد خانواده بنا به دلایل گوناگون کار زیادی انجام نشده که تلاش می‌کنیم این کم توجهی جبران شود.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون در ۱۲۶ روستا، با ۸۲ تنوع حرفه، ۱۸۷ دوره آموزشی برگزار شده و ۴۳۴ هزار و ۵۷۸ نفر ساعت آموزش مهارتی روستایی را فرا گرفتند.

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری گلستان هم در این مراسم گفت: یکی از اهداف مهم و اساسی دولت سیزدهم، موضوع اقتصاد روستا محور است، زیرا بررسی‌ها نشان داده زمینه موفقیت‌ جوامع پیشرفته در روستا و جوامع محلی شکل گرفته است.​

سیدکمال محب‌حسینی اظهارداشت: پیشرفت اقتصاد گلستان از مسیر روستا می‌گذرد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که این ظرفیت در روستاها وجود دارد، باید در برنامه‌ریزی مدیران استانی و شهرستانی نگاه و توجه به روستا جدی‌تر باشد.

وی افزود: در طرح توسعه تلاش می‌کنیم به رشد اقتصادی خوبی برسیم که این مساله نیازمند ایجاد کارگاه‌های آموزشی است.

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری گلستان گفت: در طرح روستا محور ۱۴ روستا (از هر شهرستان یک روستا) انتخاب شدند و با اجرای چنین طرح‌هایی بدون شک جوانان به شهرها نخواهند آمد و حتی زمینه مهاجرت معکوس نیز فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: کشاورزان و روستائیان با وجود تولید فراوان محصول، به دلیل تبدیل به کارگر ساده شده‌اند و سود و ثروت عظیم حاصل از دستاوردهای روستائیان به جیب دلالان ریخته می‌شود.

در پایان این نشست سه تفاهم‌نامه همکاری ما بین اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان با دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، کمیته امداد امام (ره) و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت جداگانه به امضا رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *