آخرین خبرها
معاون راهبری و توسعه خدمات مثبت زندگی سازمان بهزیستی:

شیوه‌نامه مددکاری اجتماعی در سازمان بهزیستی تدوین شد

معاون راهبری و توسعه خدمات مثبت زندگی سازمان بهزیستی گفت: یکی از کارهای مهم در پشتیبانی مراکز مثبت زندگی این است که در خلال دستورالعمل‌های بازنگری شده برای اولین بار در سازمان بهزیستی شیوه‌نامه مددکاری اجتماعی نوشته شد.
اشتراک گذاری
08 آذر 1401
نویسنده : فاطمه خانزاده
منبع : ریزخبر
کد مطلب : 5254
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی ریزخبر؛ دکتر سیدحسین خادم حسینی روز سه‌شنبه در جلسه شورای اداری بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: محوریت فرایندهای خدمات اجتماعی با خانواده است و برای بهبود خانواده‌های دارای افراد خدمت گیرنده بهزیستی نیاز به حمایت‌های مالی و اجتماعی و توانمندسازی خانوارها است و در سال‌های اخیر تلاش شده نگاه‌های فرد محور اندکی که در برخی بخش‌ها وجود داشته اصلاح شود.

وی مراکز مثبت زندگی را بازوان قوی در راستای حمایت از افراد جامعه هدف دانست که خدمات بسیار خوبی انجام می‌دهند و یادآور شد: این ظرفیت برای سازمان، نقطه عطف و مرجعی محکم است و باید از آن به نحو مطلوب استفاده شود.

معاون راهبری و توسعه خدمات مثبت زندگی سازمان بهزیستی افزود: با بازنگری دستورالعمل‌های خدمات اجتماعی بهزیستی، خانواده محوریت خدمات اجتماع محور و برنامه‌های توانمندسازی بهزیستی در بخش غیردولتی خواهد بود بنابراین مشکلات مربوط به مراکز مثبت زندگی با بازنگری در دستورالعمل‌ها و طراحی سامانه جامعه خدمات بهزیستی مرتفع شده و مراکز فعلی وارد عرصه رقابتی خواهند شد.

وی ادامه داد: با این که دستورالعمل‌های فعلی مراکز مثبت زندگی برگرفته از ۴۰ سال تجربه مفید سازمان بهزیستی در خدمات اجتماعی است اما با توجه نوین بودن خدمات بر بستر فناوری اطلاعات و بازخوردهای آن و کارشناسی‌های انجام شده، اصلاح شده و به‌زودی مصوب خواهد شد.

دکتر خادم حسینی خاطر نشان کرد: رویکرد محله محور مراکز مثبت زندگی بافت اجتماعی خانواده را مدنظر داشته و یکی از ماموریت‌های آن تشکیل شناسنامه سلامت اجتماعی محله با همکاری سایر موسسات همراه است ، چرا که این مراکز محلات را شناخته و با آسیب‌های آن آشنا هستند.

معاون راهبری و توسعه خدمات مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به رقابتی شدن خدمات اجتماعی در بخش غیردولتی گفت: در نگارش دستورالعمل‌های تهیه شده، نگاه راهبردی برای رشد مراکز خدمات بهزیستی وجود داشته که ذیل دستورالعمل نظارت و رتبه‌بندی، این نکته دیده شده است، لذا هر نظارتی که بر مراکز می‌شود روی رتبه‌بندی آنها اثر خواهد داشت و این رتبه‌بندی هر سال یک بار صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به رویکرد دولت در کاهش تصدی‌گری دولت و باز شدن میدان برای بخش غیردولتی گفت: تراکم فعالیت بهزیستی، کاهش نیرو در طی زمان و قوانین موجود ملزم می‌کند که به سمت خرید خدمت از بخش غیردولتی پیش برویم.

خادم حسینی همچنین با اشاره به نتایج بررسی‌های وی در استان اردبیل، افزود: از مراکز مثبت زندگی فعال بازدید و نقاط قوت و اشکالات این مراکز بررسی شده و با توجه به نیاز استان اردبیل برای توسعه این خدمات در دو بخش شاهرود و لاهرود، ظرفیت‌های موجود مورد بررسی قرار گرفته و به‌زودی مجوز آنها صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *