آخرین خبرها
گزارشی از طرح 2020؛

محله‌های کم‌برخوردار نونوار می‌شوند

در سایه اجرای طرح توانمندسازی محله‌های کم‌برخوردار، حل مشکل سند مالکیت و پوشش بیمه‌ای مردم حل شد.
اشتراک گذاری
25 دی 1401
نویسنده : فاطمه خانزاده
منبع : ریزخبر
کد مطلب : 5725

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی ریزخبر؛ طرح توانمندسازی محله‌های کم‌برخوردار یا همان‌۲۰۲۰ حالا بعد از گذشت بیش از یک سال از اجرایی‌شدنش، چالش‌های بزرگی را از پیش روی محله‌های کم‌برخوردار برداشته است؛ از حل و فصل اسناد مالکیتی ملک‌های مستقر در این مناطق گرفته تا برخورداری همه ساکنان محله‌های کم‌برخوردار از پوشش بیمه همگانی.

در ستاد توانمندسازی محله‌های کم‌برخوردار کشور که با عنوان جوانان ۲۰۲۰ محله (رهسپاران عصر ظهور) در وزارت کشور برگزار شد، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: طرح ۲۰۲۰ یک امتیاز و ارزش ویژه در مقابل همه طرح‌های اجرایی در کشور دارد و آن برخورداری از مدلی مشخص و خاص است. مسئله‌ای که هم راه رسیدن به اهداف تعریف‌شده را راحت می‌کند هم از هدررفت اعتبارات دولتی می‌کاهد.

او با تأکید بر ضرورت استعدادیابی در جریان توانمندسازی محله‌های کم‌برخوردار ادامه داد: این محله سرشار از استعداد‌های درخشانی است که در سایه کمی توجه می‌توانند به سرمایه‌های ارزشمند انسانی در آینده تبدیل شوند.

احمد وحیدی، وزیر کشور هم گفت: امروز ما در کشور با محله‌هایی روبه‌رو هستیم که به واسطه توسعه شتابزده شهر‌ها و عدم‌تمرکز بر شرایط این محله‌ها در سایه شکل‌گیری محله‌های جدید و افزایش جمعیت شهر‌ها هم از لحاظ کالبدی با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند، هم از لحاظ اجتماعی و فرهنگی. وزیر کشور ساماندهی مشکلات اجتماعی را رسالت وزارت کشور برشمرد و افزود در وزارت کشور سازمانی اجتماعی وجود دارد که گرچه کارش رسیدگی به مشکلات اجتماعی کشور است، اما حقیقت امر این است که رفع مشکلات اجتماعی بدون همکاری و تعامل دستگاه‌های همسو امکان‌پذیر نیست. در کنار سنددارشدن خانه‌های احداث‌شده در محله‌های کم‌برخوردار در سایه طرح ۲۰۲۰ حالا ۳۰۰هزار خانه ناپایدار محله‌های کم‌برخوردار هم قرار است توسط شهرداری نوسازی و بازسازی شوند.

ساکنان محله‌های کم‌برخوردار از پوشش بیمه همگانی برخوردار می شوند

رئیس ستاد توانمندسازی و تحول محله‌های کم‌برخوردار کشور با اعلام این خبر افزود: شهرداری نخستین قدم‌ها را در این راستا برداشته و سازمان نوسازی شهر تهران نیز تمامی پست‌های برق، تیر‌های مازاد و محدوده‌های نیازمند قیر را شناسایی کرده که امیدواریم بتوانیم در جهت حل مشکلات این محله‌ها گام‌های مؤثری را برداریم. ستاد توانمندسازی و تحول محله‌های کم‌برخوردار کشور همچنین از برخورداری تمامی اهالی ساکن در محله‌های کم‌برخوردار از پوشش بیمه همگانی خبر داد و افزود: وزارت بهداشت علاوه بر اینکه همه افراد این محله‌ها را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده است، موضوع پزشک خانواده را هم اجرایی کرده که این کار در محله‌های منتخب شروع شده و هر خانواده دارای پرونده پزشکی خواهد شد.

 در فرایند اجرای طرح تحول محله‌های کم‌برخوردار از سامانه‌های هوشمند استفاده شده است

علی آقامحمدی این نکته را هم متذکر شد که همه توافقنامه‌های طرح‌هایی که مقرر بود در زمینه مسکن، اشتغال، بهداشت و درمان اجرایی شود، با وزارتخانه‌هایشان امضا و ستاد‌های مربوطه در وزارتخانه‌ها تشکیل شده است. به‌گفته او، مرکز آمار ایران هم در طرح‌۲۰۲۰ با طراحی سیستم آماربرداری کاملی برای محله‌های محروم سهمی برای خود تعریف کرده و قرار است طرحی مفصل در این محله‌ها اجرایی کند.

آقامحمدی یادآور شد: «به‌منظور نتیجه‌گیری بهتر در فرایند اجرای طرح تحول محله‌های کم‌برخوردار از سامانه‌های هوشمند استفاده کردیم و با تعریف سامانه توت که مخفف توسعه و تحول محله‌ها است، در بدو امر ۱۰۰هزار نفر از شهرداران محله و مسئولان هر محله را تحت پوشش آن قرار داده‌ایم و بستری فراهم شده که دست‌اندرکاران امر با کمک این سامانه در کنار بهره‌مندی از امکانات رفاهی، گزارش کاملی از تمامی هزینه‌کرد‌ها در محله‌های کم‌برخوردار در اختیار داشته باشند. در جریان اجرایی‌شدن طرح ۲۰۲۰ ستاد اجرایی فرمان امام هم با ایجاد ۱۱۰خانه احسان در محله‌های کم‌برخوردار به میدان آمد.

افزایش تعداد خانه‌های احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

عسگری، معاون اجتماعی و استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام در این‌باره گفت: «هم‌اکنون تعداد خانه‌های احسان ستاد اجرایی فرمان امام به ۲۲۰خانه رسیده و امیدواریم این تعداد تا پایان سال‌جاری به ۴۲۰خانه احسان افزایش یابد.»

او با بیان اینکه شبکه‌ای کاملا مردمی برای ارائه خدمات به‌خود آن‌ها در قالب طرح ۲۰۲۰ شکل داده‌ایم، افزود: «اجرای طرح لبخند در ۱۳۰محله، اجرای جام ۱۵خرداد با کمک بنیاد ۱۵خرداد به‌منظور استعدادیابی نوجوانان و جوانان محله، بازسازی ۱۱۰خانه نیازمندان و ۱۵مدرسه، توزیع ۱۵هزار بسته معیشتی و اهدای ۲۱۰ وسیله خنک‌کننده در قالب اجرای طرح نسیم احسان عملکرد ما در قالب طرح ۲۰۲۰ بوده است.»

انتقال ۱۰درصد ظرفیت اشتغال‌زایی بنیاد برکت به محله‌های کم‌برخوردار و تدوین الگوی اشتغال حاشیه شهر‌ها هم از دیگر اولویت‌های کاری ستاد اجرایی فرمان امام در محله‌های کم‌برخوردار کشور است؛ طرح‌هایی‌که به‌گفته عسگری، بازگشت مهاجران روستایی به روستا‌ها مهم‌ترین دستاوردی است که دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *