آخرین خبرها
مدیر جهادکشاورزی خاتم:

شهرستان خاتم با حمایت ستاد فرمان امام(ره) قطب پرورش شتر استان یزد می‌شود

مدیر جهادکشاورزی خاتم گفت: این شهرستان با حمایت ستاد فرمان حضرت امام (ره) به قطب پرورش شتر و تولید محصولات مرتبط به این فعالیت کشاورزی تبدیل می‌شود.
اشتراک گذاری
12 بهمن 1401
نویسنده : فاطمه خانزاده
منبع : ریزخبر
کد مطلب : 5888
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی ریزخبر؛ مهدی فتحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران از همکاری جهادکشاورزی شهرستان خاتم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان خبرداد و افزود: طبق تفاهمنامه میان این دو مجموعه، بسترهای لازم برای تبدیل این شهرستان به مرکز پرورش شتر و توزیع محصولات آن در منطقه تبدیل می‌شود که با اجرای این طرح علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ظرفیت تولید محصولات و توانمندی اقتصادی دامپروران افزایش می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه بخش زیادی از شهرستان خاتم را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد، افزود: امکان ایجاد مراتع دست کاشت به شیوه‌های نوین در راستای تولید نهاده مورد نیاز چرای شتر در این شهرستان وجود دارد.

فتحی ادامه داد: با مدیریت صحیح چرای شتر در مراتع، قابلیت افزایش جمعیت شتر وجود دارد که با توجه به زمینه های موجود، زنجیره تولیدات و محصولات این دام تکمیل خواهد شد.

به منظور تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ستاد در حوزه محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در قالب تفاهم نامه ای سامان دهی و تکمیل زنجیره ارزش پرورش شتر و دام سبک را به هدف تبدیل شهرستان خاتم به قطب پرورش شتر و محصولات آن با جهاد کشاورزی امضا کرده است.

تعداد شترهای استان یزد ۱۵ هزار نفر اعلام شده و حدود ۵۰۰ بهره بردار بخش کشاورزی از طریق پرورش و نگهداری این حیوان امرار معاش می‌کنند.

به گزارش ایرنا صنعت شترداری در منطقه های بیابانی کشور، ظرفیتی ویژه برای تولید و صادرات محصول لبنی با ارزش افزوده بسیار بالاست و در مناطق خشک و نیمه خشک فراوان کشور پرداختن به فعالیت، می تواند رونق اقتصادی و اشتغال را به دنبال داشته باشد.

شتر حیوان کم توقعی است که از هر نوع گیاهی که به مذاق دیگر علفخواران خوش نمی‌آید، تغذیه می‌کند و باعث تخریب مراتع نمی شوند، چرا که دایم در حال حرکت است، به همین دلیل باعث آسیب رسانی به علفزارها و مراتع نمی‌شود.
در ایران بیشترین تعداد شتر مربوط به سیستان و بلوچستان است و پس از آن خراسان جنوبی، یزد و هرمزگان در رتبه‌های بعد قرار دارد.

مرکز شهرستان خاتم در ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *