آخرین خبرها
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

طرح ملی مدیریت جامع آبخیز در ۱۳ روستای خراسان‌شمالی اجرا شد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: پروژه مدیریت جامع حوضه آبخیز در ۱۶۰ هزار هکتار از مساحت ۱۳ روستای استان اجرا شد.
اشتراک گذاری
03 دی 1401
نویسنده : فاطمه خانزاده
منبع : ریزخبر
کد مطلب : 5494
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی ریزخبر؛ حسین فردی اظهار کرد: در طرح مدیریت جامع سعی می شود در سازمان جنگل‌ها به تنهایی متولی حفاظت از منابع طبیعی نباشد بلکه از توان تمام دستگاه‌ها، نهادها و مردم در مراحل، فرآیند و پروژه‌های بین‌المللی و ملی مدیریتی آن استفاده کرد.

وی یادآور شد: حفاظت از منابع طبیعی فرآیندی مشترک بین اعضای جامعه بود و رسیدن به نتیجه نهایی در حفاظت از منابع طبیعی مدت زمان مشخص ندارد و بیشتر بستگی به سطح آگاهی مردم، مشارکت اعضا در حفظ و شرایط آن استان در حفاظت از منابع طبیعی دارد.

فردی عنوان کرد: در این طرح سعی می شود تا با توانمندسازی وابستگی روستاییان به طبیعت را کاهش داد و این طرح به صورت الگویی در حوضه سد شیریین دره بجنورد از سال ۹۴ آغاز و همچنان در دست اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح برای ۱۶۰ هزار هکتار از مساحت استان در چهار روستای بجنورد، ۶ روستا در شیروان و سه روستا در مانه و سملقان اجرا و جامعه هدف آن ۲۰ هزار نفر جمعیت است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی عنوان کرد: در این طرح آموزش و بهره مندی از مهارت و دانش فنی و بومی، قالیبافی، تابلو فرش، تکمیل چرخه و توسعه نوغانداری روستای قتلیش، تولید نخ ابریشم، خیاطی، نازک دوزی و بافت تابلوی ابریشم انجام شده است.

وی گفت: تاکنون در این طرح، ۴۵ هزار نفر ساعت در زمینه توانمندسازی، ۷۳ هزار نفرساعت آموزش معیشتی و ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر ساعت آموزش برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را گذرانده اند.

فردی افزود: افزایش راندمان تولید انگور، کشت لوبیا، زعفران، افزایش راندمان اصلاح نژاد دام(بره زایی) از ۷۰ درصد به ۱۲۰ درصد، تغییر الگوی کشت، کاهش فرسایش خاک و تولید رسوب از جمله ماحصل دوره های آموزشی برگزار شده است.

وی بیان کرد: در این طرح، ۱۲ صندوق خرد اعتبار روستایی تشکیل شده که هزار و ۱۵۰ نفر عضو دارد و با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آورده مردمی از سال ۹۴ تاکنون، برای ۸۵ نفر اشتغال های کوچک ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: امسال ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای توانمندسازی جوامع محلی پیش بینی شده است که با تخصیص آن صرف آموزش و آگاهی بخشی خواهد شد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار است.

این پروژه در ایران، با مشارکت تسهیلات جهانی محیط زیست GEF، برنامه توسعه ملل متحد و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به‌عنوان نماینده دولت از سال ۲۰۱۱ شروع شد که در سال ۲۰۱۵ نیز مورد ارزیابی قرار گرفت که این طرح قابل تعمیم به شکل ملی و منطقه ای است.

هدف نهایی پروژه، توسعه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی تجدید شونده با توجه به سازگاری با شرایط اقلیمی و منافع محیط زیست جهانی است، همچنین پروژه در پی آن است که از ظرفیت زیست‌بوم‌ها در جهت تامین معاش مردم محلی حفاظت کند.

رفع خلاءها و موانع قانونی موجود به منظور مدیریت یکپارچه منابع طبیعی از طریق توسعه و تقویت هماهنگی، ظرفیت سازمانی و اشتراک دانش و نیز به نمایش گذاردن شیوه های موفق و پایدار مدیریت آب و اراضی و تعمیم آنها به سطوح بالاتر از دیگر اهداف این طرح است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *