آخرین خبرها
نگاهی به زندگینامه شهیدان محرومیت‌زدایی؛

چرا حجج‌الاسلام اصلانی و دارایی شهیدان محرومیت‌زدایی و توانمندسازی محلات کم برخوردار هستند؟

شهیدان اصلانی و دارایی سال‌ها برای محرومیت زدایی حاشیه شهر مشهد خدمت می‌کردند و در روز حادثه حمله به سه طلبه در مشهد نیز در راه جلسه گروه‌های جهادی حاشیه شهر مشهد برای هماهنگی فعالیتهای ماه رمضان بودند.
اشتراک گذاری
20 فروردین 1401
منبع : ریزخبر
کد مطلب : 2097

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی ریزخبر؛ متأسفانه در پی حمله تروریستی ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ آستان قدس رضوی حجج‌الاسلام والمسلمین محمد اصلانی و محمدصادق دارایی به شهادت رسیدند.

پس از این حادثه دلخراش، دکتر علی آقامحمدی، رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار با صدور پیامی ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، این دو روحانی شهید را شهیدان محرومیت زدایی و توانمندسازی محلات کم برخوردار نام نهاد.

چرا از این دو شهید به عنوان شهیدان محرومیت‌زدایی و توانمندسازی محلات کم برخوردار یاد می‌شود؟

آیت‌الله علم الهدی، امام جمعه مشهد در مراسم تشیع پیکر شهید اصلانی عنوان می‌کند: از سال ۹۴ ستاد ساماندهی فرهنگی حاشیه شهر تمام حرکات در این مناطق را کاملأ تحت مدیریت قرار داده است.  ۸ پهنه تشکیل شده و هر پهنه‌ای در مدیریت یک عالم خدوم، خدمتگذار و انقلابی اداره می‌شود، در عرصه محرومیت‌زدایی، عمران و آبادانی یا در عرصه امنیت، با اشراف و مدیریت یکی از علما انجام می‌شود؛ شهید دارایی مسئول یک پهنه بود و مسئولیت همه این پهنه‌ها با شهید اصلانی بود.

وی اضافه می‌کند: ایناها در خدمت روز و شب نداشتند، بچه‌های یتیم را سرپرستی می‌کردند، خانواده‌های بی‌سرپرست را سرپرستی می‌کردند، به فقرا می‌رسیدند و در عرصه مواساتی که رهبری دستور فرمودند در حاشیه شهر انجام شود، افسران فعالی بودند که هنوز جریان مواسات را در حاشیه شهر ادامه می‌دهند، متأسفانه سه عزیز از عرصه خدمت وارد عرصه شهادت شدند که دوتایشان شربت شهادت نوشیدند و به درجه رفیع شهادت رسیدند.

بنابراین شهیدان اصلانی و دارایی سال‌ها برای محرومیت زدایی حاشیه شهر مشهد خدمت می‌کردند و در روز حادثه حمله به سه طلبه در مشهد نیز در راه جلسه گروه‌های جهادی حاشیه شهر مشهد برای هماهنگی فعالیت‌های ماه رمضان بودند.

زندگینامه شهید حجت‌الاسلام والمسلمین اصلانی

حجت‌الاسلام مهدی امجدی زاده امام جمعه رضویه مشهد و از دوستان نزدیک شهید اصلانی در خصوص این طلبه جهادی می‌گوید: وی از سال ها قبل همکار ما بود وبه عنوان رئیس امور مساجد در حاشیه شهر بویژه در مناطق طرق، سیدی، رضویه، شهرک شهید رجایی و باهنر فعالیت های گسترده ای در حوزه محرومیت زدایی انجام داد.

وی افزود: در خصوص ویژگی های اخلاقی و انسانی شهید اصلانی هم باید بگویم که حجت‌الاسلام اصلانی یک روحانی مخلص و جهادی بود که سال‌ها با تمرکز در منطقه سیدی دستگیر نیازمندان بود و خودش مسجد صاحب‌الزمان را حدود ۲۰ سال پیش با کمک خیرین تاسیس کرد و این مسجد مقر هماهنگی های جهادی در استفاده از ظرفیت های اجتماعی و فعالیت‌های تبلیغی بود و وی امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان بود و مسؤلیت تمامی مساجد این پهنه را بر عهده داشت.

امجدی زاده افزود: شهید اصلانی در طول این ۱۰ سال آشنایی که با وی داشتم از همه توان و ظرفیت برای خدمت رسانی به نیازمندان در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد و بویژه منطقه سیدی استفاده می‌کرد.

وی اظهار داشت: به واسطه اقدامات خیرخواهانه اش مورد احترام مردم در حاشیه شهر بود و لحظه ای از خدمت به محرومان حتی تا لحظه شهادت که جلسات ای حول هماهنگی های تبلیغی بود، بر نداشت و همواره با توجه به شرایط سخت اقتصادی مردم حاشیه شهر، برای بهبود معیشت و سلامت نیازمندان و محرومان تلاش می کرد و سرانجام پس از یک دوره زندگی باعزت و توام با نیکی زبان روزه و در حرم مطهر رضوی که محبوب‌ترین نقطه‌ای در زندگی وی بود به شهادت رسید.

حجت الاسلام اصلانی از جانبازان دوران دفاع مقدس، برادر دو شهید و روحانی جهادی فعال و از فعالان جهادی حاشیه شهر مشهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی مروی پس از حادثه حمله به سه طلبه در حرم مطهری رضوی و شهادت حجت‌الاسلام اصلانی، در منزل این شهید حضور یافت و از فرزند حجت‌الاسلام شهید اصلانی دلجویی کرد.

وی در دیدار با فرزندان حجت‌الاسلام اصلانی اظهار داشت: طلاب عزیزی که در این واقعه مورد سوءقصد واقع شده اند، جزو عناصر جوان، جهادگر و پرتلاشی بودند که در عرصه خدمتگزاری به مردم عزیز مشهد مقدس به نام مبارک علی بن موسی الرضا علیه‌السلام اقدامات ارزشمندی را به ثمر می رساندند.

فرزند حجت‌الاسلام شهید اصلانی هم اظهار داشت: پدرم در حرم منور رضوی با زبان روزه به شهادت رسید، ایشان چندین سال در حاشیه شهر فعال بود.

زندگینامه شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دارایی

حاج آقا دارایی نیز از طلاب فعال در حاشیه شهر مشهد بود که برای بهبود وضعیت مردم این مناطق تلاش می‌کرد.

این روحانی ولایتمدار از طلاب جهادی و مخلصی بود که سالهاست برای محرومیت زدایی حاشیه شهر مشهد مشغول خدمت بود

آنها در راه جلسه گروه‌های جهادی حاشیه شهر مشهد برای هماهنگی فعالیتهای ماه رمضان بودند.

یکی از همکاران ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار از شهید حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق دارایی خاطره‌ای نقل می‌کند که متن آن بدین شرح است؛

اسفند ماه ۱۴۰۰ که جهت برگزاری اولین جلسه شورای هماهنگی طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار استان خراسان رضوی، محضر عزیزان رسیدم، از ابتدا صبح با حضور مدیران محترم استان قدس رضوی و بنیاد کرامت از محلات کم برخوردار بازدید داشتم، با توجه به شدت آسیب‌های محلات کم برخوردار مشهد ضرورت پیگیری شبانه روزی مشکلات وجود داشت،

اینجانب با حساسیت خاصی از محلات بازدید و با گروه‌های فعال محلات صحبت داشتم، در محله شهید رجایی که برای بازدید رفتم، شهید عزیز حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین دارایی، مشکلات محله و اقداماتی که انجام داده بودند، بیان داشتند،

ایشان طلبه‌ای جوان و بسیار فرهیخته و با ایمان بودند و پس از بیانات ایشان و صحبت‌های که ما مطرح کردیم قبول نمودند و مسولیت خانه محله شهید رجایی را جهت اجرای طرح توانمندسازی پذیرفتند، همان روزی که بنده محضر عزیزان بودم، آخر شب با این شهید عزیز صحبت داشتیم و بسیار با شوق برنامه پیشنهادی خودشان را بیان داشتند.

بنده نیز همان شب محضر مدیران دستگاه‌های مشهد ارتباط برقرار و ایشان را بعنوان مسول خانه محله معرفی و تاکید به همکاری با ایشان داشتم، این شهید عزیز بصورت منظم موضوعات را پیگیری و گزارش اقدامات را برای دبیرخانه اعلام می‌نمود.

در خصوص بیمه سلامت این شهید عزیز مسولیتی را پذیرفتند و در کمتر از ۳ روز ۲۰ پایگاه را جهت خدمات رسانی راه اندازی نمودند، در روز حادثه نیز از ابتدای صبح موضوع شناسایی و ساماندهی نیازمندان محله را پیگیری می‌نمودند.

این شهید عزیز و گرانقدر درس بزرگی را به همه ما یاد دادند که برای کار خیر کردن به ویژه کمک به محرومان و نیازمندان نباید حتی ثانیه ای درنگ کرد و باید بصورت شبانه روزی پیگیری گردد.

خداوند بحق خون این شهید عزیز عاقبت همه ما را ختم به خیر کند و جز به شهادت از این دنیا سفر نکنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *