آخرین خبرها
تعطیلی دفتر تسهیلگری شهرقائم قم؛

کنشگری اجتماعی در محله شهرقائم

به مناسبت تعطیلی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم، با مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم گفت‌وگویی داشته‌ایم.
اشتراک گذاری
08 دی 1401
نویسنده : محمد راستگردانی
منبع : ریزخبر
کد مطلب : 5537

به گزاش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی ریزخبر؛ ابوالفضل معرفی، مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی، از سال ۱۳۹۶ توسط وزارت کشور و به منظور بهره مندی از توان و ظرفیت بخش خصوصی در رشد و توسعه محلات کمتر برخوردار در ده استان کشور راه اندازی شد.

وی ادامه داد: این دفاتر با هدف بهبود شاخص های توسعه همه جانبه و پایدار در راستای توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و محیطی جامعه محلی و با تیمی متشکل از متخصصین مددکاری اجتماعی، جامعه شناسی، اقتصادی، شهرسازی و حقوقی در محلات هدف تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه این دفاتر به دنبال شناسایی و تحلیل مسائل مختلف در محلات و ارائه برنامه ها و اقدامات توسعه‌ای بوده‌اند، اظهار کرد: راهبرد اصلی دفاتر محلی، بر اساس این است که مردم خودشان باید رهبر حل مشکلات شان باشند. دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم نیز در این راستا از سال ۱۳۹۸ در محله مذکور آغاز به کار کرد.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم با بیان اینکه در مداخلات توسعه‌ای دفتر در دو سطح مداخلات اجتماعی و نهادی بوده است، گفت: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم، باتوجه به سابقه فعالیت های اجتماعی تیم اجرایی، از سال اول، فعالیت‌های اجتماعی را در دو بستر اعتمادسازی و کار تشکیلاتی آغاز نمود.

وی افزود: به کارگیری ساختار فکری جهادی و تجربی برای اجرای فعالیت‌ها باعث شد که این دفتر اقدام به تهیه بانک های اطلاعاتی مختلفی نماید. نخستین گام دفتر تهیه بانک اطلاعاتی از سرمایه های اجتماعی، کالبدی و فیزیکی در محله بود. جذب سرمایه اجتماعی و اعتماد سازی باجامعه محلی، به عنوان کانون اصلی فعالیت های دفتر تسهیلگری قرار گرفت.

معرفی در راستای نقش آفرینی دفتر تسهیلگری در محله شهرقائم، بیان کرد: با توجه به هدف تیم اجرایی مستقر در دفتر تسهیلگری، کار اجتماعی و جهادگرانه به عنوان وظیفه اصلی این دفتر شناخته می‌شد. در این راستا فعالیت گ‌های دفتر در دو سطح سخت افزاری و نرم افزاری قابل ارائه است.

وی اضافه کرد: سخت افزاری ها، مواردی است که مردم محله به چشم دیده و آن را احساس کرده‌اند. این فعالیت ها در حوزه های مختلف کالبدی، اجتماعی و… بوده است. گزارش‌های آماری تهیه شده در این راستا، بیانگر آن است که ۵۲۰ نفر از معتمدین و کنشگران اصلی محله در برنامه های مختلف به عنوان تیم های اجرایی و راهبری برای محله خود دغدغه مند شدند.

وی افزود: اقدامات و خروجی های نرم افزاری، مواردی است که در آینده اثر آن‌ها مشاهده خواهد شد. این اقدامات برخی به مرحله ظهور رسیده و برخی نیز در سال‌های آتی قابل لمس خواهد بود. به عنوان مثال، در حال حاضر محله شهرقائم به عنوان یکی از محلات هدف اجرای برنامه های توسعه‌ای نهادهای ذی صلاح شناخته می شود. این شناخته شدن، کاری بوده است که دفتر تسهیلگری برای آن بیش از ۳۳۴ اقدام و فعالیت رسانه ای و مستند سازی داشته است.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم ادامه داد: همچنین در این راستا بیش از ۵۳۰ هزار نفرساعت/ جلسه با نهادهای مختلف در سطح استانی و کشوری برگزار نموده است و برای جلب مشارکت مردمی و افزایش سرمایه اجتماعی نزدیک به چهارمیلیون نفر/ ساعت/ جلسه با مردم و نهادهای مردمی برگزار نموده است.

وی عنوان کرد: اقدام دیگری که در این راستا در محله شهرقائم می توان مشاهده نمود، فعالیت گروه های مردمی در قالب شبکه های سخت نظیر تعاونی، گروه جهادی، خانه های محله ای و… بوده است که در سال ۱۴۰۱، این گروه ها بیش از یک میلیارد تومان جهت فعالیت های اجتماعی در محله شهرقائم دریافت نمودند.

معرفی گفت: تعداد کارگاه های آموزشی در محله شهرقائم ۱۶۴ مورد بوده است که ۳۹۰۰ نفر از ساکنین محله در این کارگاه ها شرکت نموده‌اند. این آموزش‌ها در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است که بیشتر با هدف جریان سازی، تیم سازی و تشکیل گروه های مردمی مختلف در محله بوده است. با توجه به ماهیت اجتماعی این اقدام، شاخص مناسبی جهت اندازه گیری نمی توان ارائه داد. با این وجود در حوزه اشتغالزایی، بیش از ۲۰۰ نفر توسط دفتر در حوزه های مختلف مشغول به کار شده اند و در حوزه مشاغل خانگی نیز بیش از ۴۰۰ نفر در رسته‌های مختلف شغلی فعالیت و آموزش دیده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *