آخرین خبرها
رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار خبر داد؛

۶محله کم برخوردار خراسان رضوی در وضعیت بحرانی قرار دارد

دکتر آقامحمدی گفت: در استان خراسان رضوی ۱۳۶ محله کم برخوردار داریم که از بین این محلات ۶ محله در وضعیت بحرانی قرار دارند که باید نگاه ویژه ای به این محلات داشت.
اشتراک گذاری
31 فروردین 1401
منبع : ریزخبر
کد مطلب : 2231

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی ریزخبر؛ دکتر علی آقا محمدی در جلسه شورای هماهنگی محلات کم برخوردار که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد افزود: در مشهد محلات شهید مطهری، قائم، طرق، بهمن، دروی و محله بلال و در سبزوار غرب نیروگاه سر قلوه و در نیشابور محور چهارصد معصوم در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وی تغذیه و پوشاک، آموزش و تحصیلات، مسکن، بهداشت و سلامت، ورزش و تفریحات و همچنین امور فرهنگی و مذهبی را هفت مسأله مهم و از نیازهای اساسی جامعه تلقی کرد و گفت: این نیازها بر اساس اصول ۳ و ۲۱ و ۴۳ قانون اساسی، جزو وظایف حکومت است که نهادهای دولتی بایستی با هماهنگی این ها را برای مردم فراهم کنند و این نیازها را در محلاتی که کم برخوردار و عقب افتاده تر از بقیه هستند یا محلات فرسوده هستند و یا حاشیه شهر محقق کنند.

دکتر آقامحمدی گفت:یک سری دستور جلسه را در سطح کشور برنامه ریزی کردیم؛ گام اول اینکه نیازمندان محلات کم برخوردار ساماندهی و شناسایی شوند که از این طریق سعی می کنیم موازی کاری بین دستگاه ها را حذف کنیم تا هرکدام از دستگاه ها خدمات مخصوص خود را ارایه دهند.

دبیر ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور نیز در این جلسه به شرح مصوبات و برنامه اقدامات محلات کم برخوردار شهر مشهد مقدس پرداخت و گفت:نخستین برنامه شناسایی و ساماندهی نیازمندان محلات است که در این برنامه زنان سرپرست خانوار، معلولان، سرپرستان از کار افتاده، سرپرستان زندانی، سرپرستان معتاد در حال ترک و بد سرپرستان شناسایی می شوند.

پارسا گوهری در خصوص نحوه اجرای این برنامه افزود: شناسایی نیازمندان از طریق خانه محلات با کمک گرفتن از همه ظرفیت های محله از جمله امور مساجد، پایگاه های بسیج، دفاتر تسهیل گری، تشکل های مردمی و در چارچوب خادم یاران کوچه ها صورت می پذیرد و اخذ استعلامات، مددکاری و اقدامات حمایتی از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی می باشد که برای اجرای این برنامه سه ماه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که دومین برنامه پوشش بیمه سلامت  است که  بیمه سلامت رایگان برای کلیه ساکنین محلات کم برخوردار صادر می شود، ادامه داد: در این برنامه از طریق خانه محلات با کمک راه اندازی میزهای خدمت در سطح محلات، امور مساجد، پایگاه های بسیج، دفاتر تسهیل گری، تشکل های مردمی افراد فاقد بیمه شناسایی و سازمان بیمه سلامت، بیمه رایگان صادر می شود که دوره اجرای این برنامه ۲ ماه در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور عنوان کرد: سومین برنامه اجرای طرح پزشک خانواده – اجرای طرح پزشک خانواده، تشکیل پرونده الکترونیک و نظام ارجاع- است که دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سازمان بیمه سلامت و خانه محلات و با استفاده از ظرفیت شبکه بهداشت و خادم یاران طرح پزشک خانواده را در محلات هدف اجرایی می نماید و برای ارجاع به سطوح بالاتر بیمارستان معین توسط دانشگاه علوم پزشکی تعیین می شود که دوره اجرای این برنامه ۶ ماه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کمک هزینه دارو و درمان با راه اندازی میز خدمت خانه های هلال احمر، برنامه دیگر برای محلات کم برخوردار شهر مشهد است که از طریق هلال احمر بر اساس ضوابط اعلامی پرداخت می شود که مدت زمان راه اندازی میز خدمت ۲۰ روز در نظر گرفته شده است.

دکتر گوهری ادامه داد: شناسایی و ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل، ترک تحصیل و دیرآموز از دیگر برنامه ها است که در گام نخست، شناسایی این کودکان، از طریق آموزش و پرورش صورت می پذیرد و در گام دوم مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از بین اطلاعات ارسالی، تفکیک می شود؛ کمیته امداد و بهزیستی با استفاده از ظرفیت های مشاوره و حمایتی اقدام به رفع مشکلات مددجویان خود می نمایند و سایر کودکانی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نمی باشند با کمک ظرفیت خادم یاران آموزشی و سایر نهادهای حمایتی از جمله ستاد اجرایی استفاده می شود که دوره اجرای این برنامه نیز ۳ ماه است .

وی گفت: برنامه دیگر برنامه عمرانی و مسکن که در این برنامه ثبت نام و ساماندهی متقاضیان مسکن، احداث یا راه اندازی مراکز بهداشت، پایگاه های جامع سلامت، درمانگاه و غیره، احداث یا تجهیز مراکز ورزشی و تفریحی، گروه های جهادی مانند زیباسازی محله و ترمیم و بهسازی منازل مسکونی و ساخت حمام و سرویس های بهداشتی صورت می گیرد که ثبت نام از طریق سامانه اتاق تعاون ایران با مشارکت وزارت راه و شهرسازی انجام می پذیرد و دوره اجرای این برنامه ۲۰ روز و غربال و ساماندهی ۳۰ روز و برای اجرای پروژه ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور افزود: هفتمین برنامه، برنامه ورزشی است که ثبت نام و ساماندهی و راه اندازی لیگ فوتبال خیابانی انجام می شود و ثبت نام از طریق سامانه ملی صورت می‌پذیرد، تیم بندی و برگزاری مسابقات از شهرداری یا همکاری کلیه دستگاه‌های عضو صورت می‌پذیرد. اطلاعات دقیق و شیوه‌نامه توسط کمیته ورزش ارسال می‌شود. برای ثبت‌نام دوره اجرا ۳۰ روز و  برای تیم بندی و برگزاری مسابقات ۶۰ روز در نظر گرفته‌شده است.

وی مهارت‌آموزی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی از طریق راه‌اندازی میز آموزش فنی و حرفه‌ای، راه‌اندازی مرکز نوآوری و استارتاپ دانش‌آموزی و همچنین راه‌اندازی صندوق خرد محلی اشتغال محلی یا خانگی را هشتمین برنامه خواند و ادامه داد: در محلاتی که فاقد مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای می‌باشند، فنی و حرفه‌ای، دوره‌های آموزشی را در قالب ویژه خدمت ارائه دهد و راه‌اندازی مرکز نوآوری با همکاری معاونت علمی و آموزش‌وپرورش و شتاب‌دهنده مرتبط انجام می‌پذیرد.

گوهری در ادامه گفت: همچنین صندوق کارآفرینی امید با همکاری کمیته امداد و بهزیستی و شهرداری صندوق‌های خرد محلی راه‌اندازی می‌نماید که راه‌اندازی ۳۰۰ صندوق محلی مد نظر است و برای شروع دوره‌های فنی و حرفه‌ای ۲۰ روز و برای مرکز نوآوری ۶ ماه و برای صندوق خرد محلی نیز ۶ ماه در نظر گرفته‌شده است .

وی افزود: برنامه دیگر برنامه فرهنگی مانند راه‌اندازی گروه سرود محله و اجرای طرح‌های قرآنی در محلات کم برخوردار است که استعدادیابی از بین دانش‌آموزان از طریق کمیته رسانه و مؤسسه اوج با همکاری آموزش‌وپرورش صورت می‌پذیرد، دوره اجرای این برنامه ۶۰ روز است .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *